En annerledes prima ballerina.

Skoenes form er noenlunde den samme: De sitter klistret som sokker på beina, og de er ikke så behagelige å ha på. Det ene paret har flat tåspiss til å balansere på, designet for flyt, perfekt balanse, styrke og bevegelighet. Det andre paret har pigger under fremre del av foten, designet for flyt, styrke, fart og fremdrift. Bruksområdene er svært spesifikke og vidt forskjellige - men allikevel så like. Begge skopar bringer med seg en viss form for klasse, gratie og selvbeherskelse. Det er noe vakkert i balletten, i bevegelsene, i uttrykket, i tolkningen. De færreste vet hvor vanskelig det egentlig er, det hun driver med, der oppe på scenen. Enda færre igjen vet hvor hardt hun har jobbet, hvor mange timer med trening som ligger bak fremføringen av dette nummeret. Når du ser på et par tåspissko vil du tenke på hvor lett en ballettdanser er på foten, hvilken spenst og hvilken kroppskontroll hun har.
Det samme gjør du når du ser på et par piggsko. Et løp er annerledes fra et ballettnummer. Eksplosivt, raskt, ferdig i løpet av sekunder. Alt avgjøres av hundredeler, ofte er man seiersherre eller taper allerede etter det første halve sekundet. Piggskoen bringer nok ikke med seg den forsiktige, dog kraftfulle ynden tåspissko bærer, men heller styrke, frekvens, teknikk og taktikk. Det vakre i løpet er adrenalinkicket, reaksjonene, at kroppen er presset til det ytterste. Kun de som driver med det, vet hvor vanskelig et godt løp er å få til, og hvor mye trening som skal til. Enhver kan løpe, men ikke alle kan få gode tider.

Selv om det er to helt forskjellige idretter, finnes det likheter; De beste får det til å se så enkelt ut, selv om det er så langt fra sannheten man kommer.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det er trsit at jeg aldri fant gleden i Narnia. Jeg synes dem var kjedelige. Uff. Jeg liker dem nå i ettertid da. Jeg var bare litt kresen før.

    SvarSlett
  2. Å, du fikk meg til å se skjønnhet i løping. Selvom det er beskrivelsen din som var vakker, og bildene jeg så for meg idèt jeg leste.

    SvarSlett