Sånne som oss.

"Hold ut," sier de, "Overlev. Det kommer til å ordne seg. Alt kommer til å bli bra. Redningen er nær, vent og se. Bare vent og se. Overlev, vent og se, alt kommer til å ordne seg." Men jeg tror ikke alt ordner seg for sånne som oss. Vi er unntak, vi følger ikke det regelrette mønsteret i grammatikken. Vi er utskudd, du og jeg, vi har egne regler vi må følge. Derfor kan vi ikke tro på at alt kommer til å ordne seg, vi kan ikke bare vente og se. Vi vil, men vi vet innerst i hjertene våre at vi er på en annen frekvens, vi følger en annen plan, en annen nødprosedyre. Vi får ikke den lykkelige slutten: Vi er bikarakterene som aldri spiller hovedrollen, men som utgjør den store forskjellen. Vi er heltens hjelper som dør frivillig i kampens hete for at helten skal få prinsessen og halve kongeriket, vi er byrden de hiver på havet for å redde de andre når skipet synker. Vi er de som få husker når vi forsvinner for godt. Sånne som oss kan ikke reddes. "Hold ut," sier de.

1 kommentar:

  1. Jeg ser på deg som en hovedrolle, ikke en birolle. Kanskje fordi jeg ser opp til deg. Men jeg skjønner hva du mener, og jeg likte teksten innmari godt. Jeg liker deg innmari godt. Du er fin.

    SvarSlett