Femten.


Takida - Losing. En av mine svenske venner og jeg har sittet i førsteetasjen i hele kveld og diskutert musikk. Endte opp med at min svenske venn hadde rett - jeg kom til å like det svenske bandet Takida, samt absolutt all annen musikk min svenske venn viste meg.

Staind - Outside.


Hvert eneste år har jeg ventet på å bli ett år eldre, på å kunne si at jeg er ett år eldre. For da kan det hende jeg føler meg større - eldre og mer voksen. Da jeg var tolv tenkte jeg at: "Når jeg blir tretten, da er jeg stor. Jeg er jo tenåring da, tross alt." Jeg ble ett år eldre, men det var ikke noen stor forskjell i det hele tatt. Da jeg var tretten tenkte jeg: "Når jeg blir fjorten, DA kommer jeg til å være stor. Da er jeg jo fjortiss og hele pakka!" Det var ikke noen stor forskjell fra å være tretten til å bli fjorten heller. Folk kalte meg bare fjortiss et par ganger ekstra, bare for å gni det inn. "Når jeg blir femten, da må jeg da vel føle meg litt stor?" Nå er jeg visst femten, og for første gang føler jeg meg faktisk litt stor. Bittelitt. Egentlig er det ikke så stor forskjell allikevel. Men forskjellen er der selv om den er veldig liten, den synes kanskje ikke utseendemessig ei heller personlighetsmessig, men den er der. Et eller annet sted.
Kanskje hele forskjellen er at jeg er ett år fra å øvelseskjøre, tandemhopping, piercing og tatovering med foreldres samtykke (føler jeg må nevne at jeg ikke en gang har hull i ørene, og at noe slikt ikke skjer frivillig med det første heller), og at jeg nå er i nesten samme liga som de store gutta og jentene, selv om jeg fremdeles blir sett på som en ekstra "lillesøster" for noen. Kanskje hele forskjellen er at jeg nettopp nå innså at det kun er tre år til jeg er juridisk voksen og må ta vare på meg selv. Kanskje hele forskjellen er at jeg endelig har innsett at det ikke er vits i å glede seg til man blir eldre, for man kommer til den tiden før eller siden uansett. Maybe all of the above. Jeg er ihvertfall ikke fjorten år gammel lenger, jeg er femten år, en time og førti minutter gammel.


Merkelig bilde forresten.
Men ny t-skjorte, da. C U LATER. Var forresten veldig fornøyd med gavene jeg fikk i år, og jeg må si jeg er veldig flink til å leke overrasket. Funnet ut at meg liker å finne gaver til meg, siden meg vet hva meg selv og jeg vil ha. Tusen takk for en superduper bursdag!

1 kommentar: